وبلاگicon
آلوزاروس - اطلاعات عمومی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
متن دلخواه شما
نظر یادتون نره
پیغام مدیر :
 
 
آلوزاروس
نوشته شده در چهارشنبه 90/9/16
ساعت : 9:50 عصر
نویسنده : محسن خوش اخلاق
نظرات

داینوسور ها

آلوزاروس، درنده قدرتمندی بود که روی دوپای قوی راه می رفت، گردنی قوی و اس شکل داشت و مهره های وی با دایناسورهای دیگر تفاوت داشت(از این رو نام آن، دایناسور متفاوت است). این دایناسور دمی حجیم،‌بدنی بزرگ و استخوانهایی سنگین داشت. بازوهای آلوزاروس کوتاه بوده و دستانی سه انگشتی با چنگالهای تیز داشت که طول آنها بیش از 6 اینچ(15 سانتیمتر) بود.

طول آلوزاروس،‌ بیش از 38 فوت(12 متر) و ارتفاع آن 5/16 فوت(5 متر)بود و حدود 1400 کیلوگرم وزن داشت. طول جمجمه آن 3 فوت(90 سانتیمتر) بود و روی پیشانی دو شاخ داشت و روی چشم و بالای سرش، برآمدگیهایی استخوانی قرار می گرفت. این دایناسور، آرواره هایی بزرگ و قدرتمند با دندانهایی بلند، تیز و مضرسی به طول 2 تا 4 اینچ(5 تا10 سانتیمتر) داشت.

گاسترالیا(دنده های آویزان شکمی) دنده هایی نازک و شکننده است که از اندامهای داخلیبخش میانی بدن (مثل ریه)، حفاظت و حمایت می کنند. این دنده ها به ستون فقرات پشتی متصل نیستند بلکه به پوست منطقه شکمی متصل می شوند.

وزن گونه های مختلف آلوزاروس متفاوت است. آلوزاروس فراجیل، آلوزاروس آتروکس،‌آلوزاروسفروکس وزنی در حدود 1/1 تا 9/1 تن(1 تا 7/1 تون)دارند. آلوزاروس امپلکسوس، سنگینتر بوده و وزنی در حدود 7/2 تا5/5 تن(3 تا5 تون)داشت.

یک نمونه مهره آپاتوزاروس یافت شده است که بر روی آن علائمی از دندانهای آلوزاروس وجود داردکه به درون مهره فرورفته است و شاهدی از حمله آلوزاروس است.

تغذیه و دندانها

آلوزاروس گوشتخواری بزرگ بود که مجهز به دندانهایی تیزونوک داروآرواره هایی بزرگ و قدرتمند بود. این دایناسور، در محل زندگی خود بزرگترین گوشتخوار به حساب می آمد. به علاوه، دستان این تروپود دارای چنگالهایی بلند و تیز بود. احتمالا آلوزاروس دایناسورهای بزرگ گیاهخوار، مثل استگوزاروس را می خورده است.

آلوزاروس، درنده ای بزرگ و خشمگین بود که می توانست ساروپودهای دارای اندازه متوسط(یا ساروپودهای بزرگی را که مریض یا آسیب دیده بودند مثل آپاتوزاروس ) و بسیاری از هم عصرهای خود را بکشد. مهره ای از آپاتوزاروس(نوعی ساروپود بزرگ) یافت شده است که بر روی آن علائمی از دندانهای آلوزاروس وجود دارد. احتمالا آلوزاروس، لاشخور هم بوده است و باگوشتخواران دیگر کرتاسه ،‌ رقابت داشته است.

تصویری از اسکلت آلوزاروس:

 


 



:: برچسب‌ها: دایناسور ها