وبلاگicon
کره ی زمین - اطلاعات عمومی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
متن دلخواه شما
نظر یادتون نره
پیغام مدیر :
 
 
کره ی زمین
نوشته شده در دوشنبه 91/2/18
ساعت : 7:4 عصر
نویسنده : محسن خوش اخلاق
نظرات

سیاره ی زمین چند سال دارد؟

دانشمندان عقیده دارند که کره ی زمین، همزمان با کره ی ماه یعنی 6|4 میلیارد سال پیش به دنیا آمده است؛ تا آن زمان هیچ کس شاهد وقوع این پدیده نبوده است.

آیا کره ی زمین طی سال ها، دچار تغییراتی شده است؟

بله، کره ی زمین از زمان به وجود آمدنش دچار تغییرات زیادی شده است. حدود 300سال پیش، خشکی های زمین به شکل یکپارچه که به آن کهن قاره گفته می شودبه هم چسبیده بودند؛ وخشکی بسیار بزرگی را تشکیل می دادند.اما با متلاشی شدن این خشکی، قاره ها به وجود آمدند.قاره ها به تدریج از هم فاصله گرفتندتا به شکل امروزی که در نقشه های جهان نما مشاهده می کنیم، به وجود آمده اند.

 رقابت در میان کوه ها !!

قله ی اورست، بلندترین قله ی جهان است؛ البته اگر فقط قسمتی ازآن بالای سطح دریا قرار دارد را اندازه بگیریم، رشته کوه مانواکیا در هاوایی300 متر بلندتر است.اما قله ی اورست در زیر دریا قرار دارد و فقط 4200 متر ازآن در بالای سطح آب است.

آیا کوه ها می توانند کوچک شوند؟

کوه ها با گذشت زمان فرسوده می شوند. هر روز تکه هایی از صخره ها از کوه ها جدا می شوندو یخ، برف و جریان آب را با خود می برند. البته بعضی از کوه ها  براثر فشارها و جریان هایی که در اعماق زمین وجود دارد، به هم می چسبند وبزرگ می شوند.

بزرگترین کوه آتش فشانی!

بزرگترین کوه آتش فشانی که در منظومه ی شمسی شناسایی شده است، کوه المپوس نام دارد. همچنین این کوه مرتفع ترین کوه در منظومه ی شمسی به شمار می رود که 25000 متر ارتفاع دارد. تقریباً سه برابر مرتفع ترین کوه کره ی زمین، اورست، و دو برابر کوه سیاره ی زهره، ماکسوِل می

 باشد.

زمین چگونه می لرزد؟

سطح زمین از صفحه های سختی تشکیل شده است که روی سنگ های مذاب زیرشان قرار دارند.

وقتی صفحات با هم برخورد می کنندو به هم فشار می آ ورند، زمین می لرزد. به این پدیده زمین لرزه یا زلزله می گویند.   




:: برچسب‌ها: سیارات